
  

  



 

Marginalizing the Azerbaijani Perspective: 

 

During the 44-Day War and after the War 

 

 

 

Introduction 

 

Prior to the collapse of the Soviet Union, the Armenian diaspora in the West was 

able to effectively integrate into the intellectual, academic, business, and cultural 

elites of various nations, and attain strong and influential positions. Furthermore, the 

Armenian diaspora effectively incorporated the “Armenian cause” and their 

narrative of victimization into the broader global liberal agenda, depicting 

themselves as one of the “historically oppressed” peoples. Substantial resources, 

including financial and human capital, have been devoted to “genocide recognition” 

campaigns for many years. This advocacy has resulted in the Armenian lobby 

amassing significant political support and financial resources, which have been 

instrumental in both the military aggression and information warfare against 

Azerbaijan by the Armenian state. The Armenian diaspora continues to 

systematically and extensively exploit the characterization of themselves as a 

“historically oppressed, ancient, and highly civilized Christian people” for political 

purposes. They are able to tap into the empathy of liberal circles and the implicit or 

latent Christian solidarity that exist in various Western countries. 

 

In contrast, the Azerbaijani community in the West was virtually unknown before 

the collapse of the USSR and lacked representation in, or direct contact with, the 

Western world. The historical absence of Azerbaijani voices has resulted in the 

dominance of Armenian perspectives and narratives in public opinion, perpetuated 

by long-standing cultural, religious, and geopolitical differences. Only after 

independence in 1991 did the Azerbaijani community gain access to Western 

intellectual platforms and academic institutions, but the young generation of 

Azerbaijani experts and scholars have faced significant challenges due to established 

narratives and perceptions. They often face difficulty getting their perspectives 

published in Western academic journals and media, which frequently demonstrate a 

biased and intolerant approach towards their alternative viewpoint. 

 

Before the Second Karabakh War (September 27–November 10, 2020), most 

reporting and commentary on the conflict between Azerbaijan and Armenia aimed 

to justify the status quo and the legitimacy of the Armenian occupation of 

Azerbaijani territories. This was done through a so-called “balanced approach” that 

failed to distinguish between the aggressor and victim and ignored basic principles 

of international law. Media coverage of the conflict was often distorted and 

manipulated to serve a particular agenda, and the majority of reports claimed 

impartiality while concealing the legal elements and historical facts of the conflict. 



During the war, the Armenian diaspora and its associated lobby groups exerted a 

significant amount of effort and resources to cast Azerbaijan in a negative light. 

Azerbaijan faced a long list of accusations, including the deployment of Syrian 

mercenaries and exterminating civilians indiscriminately. The voice of the 

Azerbaijani side was consistently ignored. This attitude, which is, among other 

factors, rooted in extensive Orientalist bias in Western academia and politics, still 

persists, and the voice of Azerbaijanis is suppressed and marginalized. This report 

aims to highlight some examples of this as seen through the statements of political 

and media figures and the approaches of some media outlets. 

 

 

During the 44-Day War 

 

During the Second Karabakh War, some media outlets, institutions, and journalists 

displayed a biased and one-sided perspective on the conflict and the history of the 

Karabakh region in Azerbaijan. Despite claims of impartiality and objectivity, their 

coverage was deliberately distorted, altered and manipulated to ignore legal and 

historical facts. This selective representation aimed to undermine and marginalize 

the Azerbaijani perspective. 

 

During the 44-day-long conflict and after, following the signing of the Trilateral 

Declaration on November 9/10, 2020, the platforms belonging to certain academic 

institutions sidelined the Azerbaijani perspective. This lack of access has raised 

questions about the integrity and impartiality of these institutions. There have been 

numerous instances when organizations and individuals have neglected the 

Azerbaijani perspective in their coverage of the Second Karabakh War and its 

aftermath. This is just one aspect of a larger anti-Azerbaijani bias present in Western 

academia and media. 

 

Many of these individuals and organizations have also shown indifference towards 

the rights and struggles of the one million internally displaced persons who have 

been forcibly exiled from their homes for the past 27 years. The blurring lines 

between Armenian state propaganda and the coverage of some international non-

government organizations and journalists, who choose to exclude Azerbaijani 

voices, due either to bias or ignorance, has the potential to severely impact the future 

of peace-making efforts in the region. It is never acceptable to prioritize emotions, 

sympathies, or financial interests over professionalism, especially in such a sensitive 

matter. Instead, all entities and individuals covering the events surrounding 

Armenia–Azerbaijan relations should strive to be neutral facilitators, promoting 

peace, reconciliation, and respect for international legal norms. 

 

Events 

 

During the war, a number of events that were held publicly in Western cities were 

limited only to the Armenian side of the conflict and propagated the Armenian 



perspective. For example, on October 31, 2020, the University of California, Los 

Angeles (UCLA) held an all-Armenian one-day conference titled “Nagorno 

Karabakh/Artsakh and the Palimpsests of Conflict, Violence, and Memory,” which, 

predictably, presented a pro-Armenian, one-sided narration of past and current 

events.1 In another instance, The Armenian Center at Columbia University held 

a “Nagorno-Karabakh/Artsakh in the Media: Perspectives from Around the World” 

discussion on November 5, with five Armenian panelists and no Azerbaijani 

presenter.2 The Human Rights Institute at Columbia Law School has conducted 

a “Crisis in the Caucasus: Human Rights Violations in [so-called] Artsakh” talk.3 

Moreover, the Program on Peacebuilding and Rights (PBHR) at Columbia 

University’s Institute for the Study of Human Rights (ISHR) announced the 

launch of a research project, “Human Rights and Foreign Terrorist Activities in [so-

called] Artsakh (Nagorno-Karabakh),” on November 12; this contained unfounded 

allegations about the deployment of Islamist terrorists on the side of Azerbaijan.4 An 

urgent appeal from scholars at academic institutions, published by Columbia 

University, asked for the involvement of the US “as an imperative step towards 

resolving the crisis in the [so-called] Republic of Artsakh.”5 

 

Another such event amid the war in the South Caucasus was convened on November 

5, 2020, by the Department of Critical Theory & Social Justice at Occidental 

College in Los Angeles. The “expert” panel was titled “The Armenia–Azerbaijan 

War & the Crisis in Artsakh” and had two Armenian panelists.6 An online panel 

titled “On Ceasefires: International (In)action in the Nagorno-Karabakh War,” 

hosted by Zoravik (an Armenian activist collective), also held a discussion on 

October 26 that analyzed the ceasefire process without including one of the parties 

of said ceasefire.7  

 

Media representatives 

Unfortunately, the one-sided approach to events in the Armenia–Azerbaijan conflict 

is not only limited to events held by academic institutions. There have been instances 

of journalists and reporters who, despite claiming to have an objective approach 

 
1 The Promise Armenian Institute UCLA (2020), “Nagorno Karabakh/Artsakh and the Palimpsests of Conflict, Violence, and 

Memory”, available at: https://www.international.ucla.edu/armenia/event/14629 (accessed: March 11, 2023). 
2 Mouradian, Khatchig [@khatcho], “A discussion on the coverage of the war on #Artsakh in the international media, featuring 

experts from around the world. Event organized by Columbia University Armenian Center, in partnership with @NAASR1955” 

[Tweet], Twitter, October 28, 2020, https://twitter.com/khatcho/status/1321489679699578880  
3 HumanRightsInstitute [@CLShumanrights], “Join us on 12/1 for ‘Crisis in the Caucasus: Human Rights Violations in Artsakh’ 

with @RachelDenber ( @hrw ), Larisa Minasyan ( @OpenSociety ), and @pstronski ( @CarnegieEndow ).” [Tweet], Twitter, 

November 24, 2020, https://twitter.com/CLShumanrights/status/1331080697264697349  
4 Institute for the Study of Human Rights (2020), “Atrocities Artsakh (Nagorno-Karabakh)”, available at: 

http://www.humanrightscolumbia.org/peace-building/atrocities-artsakh-nagorno-karabakh (accessed: March 11, 2023). 
5 Institute for the Study of Human Rights (2020), “An Urgent Appeal for Artsakh (Nagorno-Karabakh)”, available at: 

http://www.humanrightscolumbia.org/news/urgent-appeal-artsakh-nagorno-karabakh (accessed: March 11, 2023). 
6 Occidental College (2020), “The Armenia-Azerbaijan War & the Crisis in Artsakh – CTSJ’s the Matrix hosts an Expert Panel”, 

available at: https://www.oxy.edu/events/2020/11/armenia-azerbaijan-war-crisis-artsakh-ctsjs-matrix-hosts-expert-panel 

(accessed: March 11, 2023). 
7 Phillips, David L. [@DavidLPhillips4], “Tune in today at 3pm for the online panel: ‘On Ceasefires: International (In)action in 

the Nagorno-Karabakh War’”, [Tweet], Twitter, October 26, 2020, 

https://twitter.com/DavidLPhillips4/status/1320780571623198720?fbclid=IwAR07pzho8eZT1Uno-

ec1G4FkVHjUIL0cktb9Nx3HPS4a5NrsZ6Rn2jezE5E  

https://www.international.ucla.edu/armenia/event/14629
https://twitter.com/khatcho/status/1321489679699578880
https://twitter.com/CLShumanrights/status/1331080697264697349
http://www.humanrightscolumbia.org/peace-building/atrocities-artsakh-nagorno-karabakh
http://www.humanrightscolumbia.org/news/urgent-appeal-artsakh-nagorno-karabakh
https://www.oxy.edu/events/2020/11/armenia-azerbaijan-war-crisis-artsakh-ctsjs-matrix-hosts-expert-panel
https://twitter.com/DavidLPhillips4/status/1320780571623198720?fbclid=IwAR07pzho8eZT1Uno-ec1G4FkVHjUIL0cktb9Nx3HPS4a5NrsZ6Rn2jezE5E
https://twitter.com/DavidLPhillips4/status/1320780571623198720?fbclid=IwAR07pzho8eZT1Uno-ec1G4FkVHjUIL0cktb9Nx3HPS4a5NrsZ6Rn2jezE5E


towards the Armenia–Azerbaijan conflict, have failed to cover the situation in its 

entirety, shedding light only on one side of the conflict. Inability to stick to 

impartiality, objectivity and accuracy all break the ethical codes of journalism and 

bring the professionalism of such reporters into question. 

A Canadian would-be journalist and analyst, Neil Hauer, has been actively covering 

the events of the Second Karabakh War from the Armenian perspective. In his 

reporting during the conflict, Hauer has demonstrated numerous one-sided 

approaches to the events. Before arriving in the Karabakh region to conduct first-

hand reporting, Hauer was already expressing disdain about the BBC’s reporting 

from Ganja city, not understanding the difference between the shelling within and 

outside the Karabakh region.8 Moreover, while outside the region himself, Hauer’s 

reporting relied on sources such as “WarGonzo,” a channel on Telegram that is 

acknowledged as a biased and unreliable source that misled the Armenian population 

about the situation in the region throughout the war. While expressing criticism 

about the BBC’s so-called “one-sided reporting of the events” and the alleged lack 

of attention given to shelling within the Karabakh region, Neil Hauer himself, while 

talking to the BBC at a later date, extensively covered the events in Khankendi while 

refusing to issue one sentence about the attacks on cities such as Ganja, Barda, or 

Terter.9 In another instance, when asked to back his claims with evidence, Hauer 

stated: “The source is conversations with various well-informed people in 

Stepanakert [Khankendi].”10 His lack of nuance or a clear understanding of the 

conflict, for instance, he referred to all the territories previously occupied by 

Armenia (including the seven adjacent regions) as “Artsakh,” makes clear that Hauer 

is a war-profiteering individual using his Patreon-backed reporting to manipulate 

nationalist sentiment and exploiting ethnic hatred to elicit financial contributions.  

Moreover, Neil Hauer, in his arguments with opponents, uses coarse language and 

insults. This should alarm international media outlets such as the BBC, Al Jazeera, 

and others which occasionally give him a platform to conduct an anti-Azerbaijan 

propaganda campaign. 

 

 
8 Hauer, Neil [@NeilPHauer] “BBC devotes almost the entirety of its front-page Karabakh conflict report to the single strike on 

Ganja today. Meanwhile, Stepanakert shelled nearly continuously for the last 48 hours.” [Tweet], Twitter, October 5, 2020, 

https://twitter.com/NeilPHauer/status/1312852569908293635  
9 BBC (2020), “Good Morning Scotland: The Weekend Edition”, [podcast], available at 

https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08vk8l6 (accessed: March 11, 2023, 2020). 
10 Hauer, Neil [@NeilPHauer], “The source is conversations with various well-informed people in Stepanakert”, [Tweet], 

Twitter, November 26, 2020, https://twitter.com/NeilPHauer/status/1331712516951584768  

https://twitter.com/NeilPHauer/status/1312852569908293635
https://www.bbc.co.uk/sounds/play/p08vk8l6
https://twitter.com/NeilPHauer/status/1331712516951584768


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Another would-be journalist is Lindsey Snell, who was previously stationed in the 

Middle East and is suspected of connections with the PKK and other affiliated 

terrorist organizations. Detained in 2016 for illegally crossing the Syrian–Turkish 

border, Snell used every opportunity, including the Armenia–Azerbaijan conflict, to 

seek revenge on Türkiye for her detention. She openly stated in one of her tweets 

that “Türkiye should have never arrested me.” She reported one-sidedly about the 

conflict and even objected to findings by Human Rights Watch about war crimes 

committed during the conflict.11 She also retweeted some conspiracy theories 

concerning Amnesty International being bribed by Azerbaijan. Lindsey Snell also 

used coarse language and insults in her social accounts.12 Moreover, she has also 

reported about the war in Ukraine with pro-Russian sentiments. 

 

 
11 Snell, Lindsey [@LindseySnell], “Here's the Aliyev-appointed chairman of an AZ gov thinktank claiming HRW/Amnesty 

reported more POW violations from the Armenian side than the Azerbaijani.” [Tweet] Twitter, December 22, 2020, 

https://twitter.com/LindseySnell/status/1341287694329102337  
12 Snell, Lindsey [@LindseySnell], “Can’t imagine what people returning to Artsakh feel passing through the Shushi checkpoint, 

where Azerbaijani forces stand close enough to the road to spit on”, [Tweet] Twitter, December 7, 2020 

https://twitter.com/LindseySnell/status/1335923354776301569  

https://twitter.com/LindseySnell/status/1341287694329102337
https://twitter.com/LindseySnell/status/1335923354776301569


   

 

 

“Experts” 

 

A resident scholar at the American Enterprise Institute (AEI), Michael Rubin, has 

been actively publishing anti-Azerbaijani op-eds in various media outlets, especially 

in the National Interest and Washington Examiner. In November 2020 alone, Rubin 

published ten op-eds in these journals, all openly one-sided, uninformed pieces 

spreading misleading anti-Azerbaijani narratives. The op-eds are filled with false 

information: For example, one mentions the widespread but false historical 

assumption that Stalin “transferred” the region of Nagorno-Karabakh to 

Azerbaijan.13 Moreover, multiple pieces have relied on baseless and unconfirmed 

allegations about Azerbaijan’s military counter-operation, which was conducted on 

its internationally recognized territory that had been held under Armenian 

occupation for twenty-seven years. In another piece, Rubin voiced an extremist 

opinion that Azerbaijan is “intend[ing] to complete the genocide the Ottomans began 

just over a century ago,”14 while advancing an Islamophobic undertone about a 

jihadist war against Christians.15 Rubin’s policy advice is just as uninformed and 

carries a similar lack of expertise: In one piece, he urged the US to go against the 

norms of international law and “open a US Consulate in Stepanakert [Khankendi],”16 

and in another he urged Israel to cut ties with Azerbaijan, referring to them as “the 

victims of one Holocaust not only turning a blind eye toward but also selling 

weapons to the potential perpetrators of another.”17 Overall, Rubin relies on various 

factors (e.g., democracy, religion) that did not play a vital role in the origin or 

 
13 The National Interest (2020), “President Biden Must Shut Down Azerbaijan’s Sanctions Waiver on Day One”, available at: 

https://nationalinterest.org/feature/president-biden-must-shut-down-azerbaijan%E2%80%99s-sanctions-waiver-day-one-171872 

(accessed: March 11, 2023). 
14 The National Interest (2020), “It’s Time for Pro-Israel Groups to Divorce Azerbaijan”, available at: 

https://nationalinterest.org/feature/it%E2%80%99s-time-pro-israel-groups-divorce-azerbaijan-172255 (accessed: March 11, 

2023). 
15 The National Interest (2020), “Israel’s Azerbaijan Mistake”, available at: 

https://nationalinterest.org/feature/israel%E2%80%99s-azerbaijan-mistake-173476 (March 11, 2023). 
16 The National Interest (2020), “Nagorno-Karabakh Crisis: It’s Time to Open a U.S. Consulate in Stepanakert”, available at: 

https://nationalinterest.org/blog/buzz/nagorno-karabakh-crisis-it%E2%80%99s-time-open-us-consulate-stepanakert-172224 

(accessed: March 11, 2023). 
17 The National Interest (2020), “Israel’s Azerbaijan Mistake”, available at: 

https://nationalinterest.org/feature/israel%E2%80%99s-azerbaijan-mistake-173476 (accessed: March 11, 2023). 

https://nationalinterest.org/feature/president-biden-must-shut-down-azerbaijan%E2%80%99s-sanctions-waiver-day-one-171872
https://nationalinterest.org/feature/it%E2%80%99s-time-pro-israel-groups-divorce-azerbaijan-172255
https://nationalinterest.org/feature/israel%E2%80%99s-azerbaijan-mistake-173476
https://nationalinterest.org/blog/buzz/nagorno-karabakh-crisis-it%E2%80%99s-time-open-us-consulate-stepanakert-172224
https://nationalinterest.org/feature/israel%E2%80%99s-azerbaijan-mistake-173476


continuation of the conflict while completely ignoring the realities of international 

law, history, or diplomacy.  

A former United States Ambassador to Armenia, John Marshall Evans, has also 

participated in the information war, spreading anti-Azerbaijani sentiment and 

supporting the Armenian governmental position, even extreme claims like 

Azerbaijan’s wish to commit genocide in the region. Ambassador Evans 

downplayed the first attack on Ganja and later ignored the following three attacks 

on the city and other regions of Azerbaijan. Throughout the war, John Evans 

contributed to Armenian state-run propaganda, interacting with the Twitter accounts 

of state officials of Armenia and the so-called Nagorno-Karabakh Republic and only 

delivering a one-sided narrative of the events. “Incinerating Karabakh’s forests is a 

disastrous move,” stated Evans regarding the purported news about Azerbaijan 

setting the forest on fire, but he held back his thoughts when Armenians were openly 

setting fire to Kalbajar, an instance bearing proof and covered by the international 

media. 

 

 

Image @EvansinAmerica (John M Evans), Twitter, from 

https://twitter.com/EvansinAmerica/status/1316069040327188482  

 

The period since the end of the 44-Day War 

 

We would like to draw attention to a number of incidents that we have observed 

since the end of the 44-Day War that demonstrate the continuation, and occasionally 

intensification, of the trend described in the previous section. In July 2021, the 

Georgian Institute of Politics, with the financial support of the Heinrich Boell 

Stiftung, organized a Summer Academy in Tbilisi that invited Georgian, 

Azerbaijani, and Armenian experts and researchers. Our colleague, then Senior 

Advisor Vasif Huseynov, also attended this academy. The participants were 

supposed to write a research paper after the event that would be published on the 

website of the Georgian Institute of Politics. The paper written by Huseynov about 

the policies of the European Union towards the South Caucasus was checked by 

https://twitter.com/EvansinAmerica/status/1316069040327188482


Sonja Schiffers, Director of the South Caucasus office of the Heinrich Boell 

Stiftung, who clearly demonstrated how biased is the approach that she and the 

institution she represents takes to the Armenia–Azerbaijan conflict and political 

issues relating to Azerbaijan. In response to Huseynov’s statement that Armenia and 

Azerbaijan should recognize each other’s territorial conflicts, which is a very basic 

principle of international law, Schiffers retorted that “This sentence fully ignores the 

Armenian perspective and thus makes a peace deal very unlikely. What would have 

to be done to bring all conflict parties on board?” In response to another statement 

that the destroyed territories of Karabakh need international assistance, Schiffers 

replied asking, “What do independent voices say about this? Is the refutation 

credible? Of course, everybody always needs money. But in the AZ case, much is 

lost due to heavy reliance on natural resources and lack of development due to the 

lack of reforms and democratization in general. Does the EU have to pay for this?” 

These are only some of the statements that are more political judgements than 

academic feedback.  

This biased attitude by the Heinrich Boell Stiftung towards Azerbaijan has been 

observed in many other instances since then. For example, in January 2023, this 

institution organized a webinar about the “Humanitarian Crisis in Nagorno-

Karabakh and the Armenia–Azerbaijan conflict” at which representatives from both 

countries were supposedly invited as speakers along with Viola von Cramon, a 

member of the European Parliament. Notably, the organizers invited a very marginal 

figure with an extremely negative reputation in Azerbaijani society, Bahruz 

Samadov, as a representative from Azerbaijan. It was very well known to the 

organizers that a very limited number of people in Azerbaijan share his views, which 

are characterized by most people as more “pro-Armenian” than “pro-Azerbaijani.” 

This was a clear attempt by the organizers to fake balance in their approach to the 

conflict. However, they, and specifically the director of the Tbilisi Office, Schiffers, 

demonstrated particular sensitivity and expressed concerns when she noticed that 

Armenians were not represented in events devoted to security and related issues in 

the South Caucasus. For example, she reacted hastily to a report that the Armenian 

Prime Minister would not be present at a panel about the South Caucasus, with the 

participation of the Azerbaijani and Georgian leaders, at the Munich Security 

Conference in February 2023 (see below). She apparently did not know that the 

Armenian Prime Minister had himself declined to join this panel before he changed 

his mind and attended.  

 



 

 

On September 29, 2021, the US-based Newlines Institute published a piece18 

written by Neil Hauer, who claimed to be a journalist and analyst based in Yerevan. 

However, even a superficial glimpse at his writings and posts on social media is 

more than enough to understand his unconcealed prejudice and hate speech against 

Azerbaijan, as discussed above. The mentioned piece was also full of baseless 

allegations against Azerbaijan. One staff member submitted a piece in response to 

the allegations by Hauer; however, that response was rejected. Later, another expert 

at the AIR Center submitted to the Newlines Institute a completely different piece 

on post-war opportunities and economic development prospects for Armenia and 

Azerbaijan, which was also rejected by the institute owing to one sentence critical 

of the Armenian perspective on regional cooperation. (That paper was published in 

a different outlet.19) Among many other unpleasant rejections, we can also underline 

Columbia University’s Institute for the Study of Human Rights (ISHR)20 and 

 
18 Hauer, N. (2021), “Azerbaijan’s Dangerous New Escalations”, New Lines Institute, available at 

https://newlinesinstitute.org/azerbaijan/azerbaijans-dangerous-new-

escalations/?fbclid=IwAR3Gj11COtzqM6nKHwIvczUEN3wWA2vkrGX_4OsDVFKo4HK4GsOqPr2hohY (accessed: March 

11, 2023). 
19 Hajiyev, Shahmar (2021), “Economic integration and development as a catalyst for stability in the South Caucasus”, 

eureporter, November 16, 2021, https://www.eureporter.co/world/azerbaijan-world/2021/11/16/economic-integration-and-

development-as-a-catalyst-for-stability-in-the-south-caucasus/ (accessed: March 11, 2023) 
20 Institute for the Study of Human Rights (2020), “Documentation Project on Atrocities In Nagorno-Karabakh”, available at 

http://www.humanrightscolumbia.org/news/documentation-project-atrocities-nagorno-karabakh (accessed: March 11, 2023) 

https://newlinesinstitute.org/azerbaijan/azerbaijans-dangerous-new-escalations/?fbclid=IwAR3Gj11COtzqM6nKHwIvczUEN3wWA2vkrGX_4OsDVFKo4HK4GsOqPr2hohY
https://newlinesinstitute.org/azerbaijan/azerbaijans-dangerous-new-escalations/?fbclid=IwAR3Gj11COtzqM6nKHwIvczUEN3wWA2vkrGX_4OsDVFKo4HK4GsOqPr2hohY
https://www.eureporter.co/world/azerbaijan-world/2021/11/16/economic-integration-and-development-as-a-catalyst-for-stability-in-the-south-caucasus/
https://www.eureporter.co/world/azerbaijan-world/2021/11/16/economic-integration-and-development-as-a-catalyst-for-stability-in-the-south-caucasus/
http://www.humanrightscolumbia.org/news/documentation-project-atrocities-nagorno-karabakh


the Quincy Institute for Responsible Statecraft, which published four anti-

Azerbaijan op-eds and refused to accept an opposing perspective on a matter relating 

to regional security. 

In another case, we observed the twisting and misinterpretation of the statements of 

Azerbaijani experts. One such case concerned Rusif Huseynov, Co-founder and 

Director of the Baku-based political think-tank Topchubashov Center. On February 

7, 2023, he tweeted that some three weeks ago he had been contacted, through a 

common acquaintance, by Daniela Prugger, a journalist affiliated with Austrian 

daily Der Standardat.21 “She wanted me to comment for her upcoming article ‘about 

the blockade of Karabach’ and I agreed,” he stated. In their conversation, according 

to Huseynov, he explained the concerns, expectations, and demands of the 

Azerbaijani side, and also Azerbaijan’s balancing actions with Russia and help to 

Ukraine (free gas, weapons, etc.) to his interlocutor, who happened to be in Kyiv at 

that time. “The end product shocked me. Having felt deceived and used, I texted to 

@Daniela_Prugger, expressed disappointment. Her ignoring me was another 

surprise and disappointment. As she decided not to tire herself with explanation, I 

had no choice but to publicize my concerns.” He did so thus: 

 

[First,] the author claims neither food, nor medicine have been let through 

the roadblocks and barbed wire fences. Not sure about the latter, but when 

she had asked me about food during the interview, I shared with her the info 

on food supply from Armenian sources… My information, probably not 

suiting the article`s spirit, was ignored by the authors…My quote on 

Azerbaijan’s reintegration goal is not only put in the irrelevant context, but 

also followed by a sentence about “anti-Armenian hatred fueled by 

Azerbaijani propaganda.” The authors wanted to use this “fact,” they 

could’ve found another, more relevant, paragraph… In another paragraph, 

in which I describe the (rightful and legitimate) demands of the 

AZERBAIJANI side, the authors attribute them to the ruler of the 

authoritarian regime. Again with the aim of diminishing the importance of 

these demands and demonizing the Azerbaijani side… Nothing is said by the 

authors about Azerbaijan’s help to Ukraine in the latter’s war in order not to 

raise any sympathy (God forbid) toward Azerbaijan and further to keep anti-

Azerbaijani nature of the article. 

 

Not only Azerbaijani experts, but also those foreign observers who incorporate 

Azerbaijani perspectives in their analyses face double standards. For example, Taras 

Kuzio, a Research Fellow at the Henry Jackson Society and Professor of Political 

Science at the National University of Kyiv Mohyla Academy, faced such a double 

 
21 Huseynov, Rusif [@RusifHuseynov2], “Thread about poor journalism, international media bias (toward Azerbaijan) and 

quotes in irrelevant context(s) / misquotes”, [Tweet], Twitter, February 7, 2023, 

https://twitter.com/RusifHuseynov2/status/1622905443361124352  

https://twitter.com/RusifHuseynov2/status/1622905443361124352


standard after he published an article about Armenian war crimes in Rolling Stone 

magazine. In an interview with the Azerbaijani media, Kuzio narrated his 

experience: 

 

Rolling Stone magazine was sent thousands of emails demanding that the 

article be removed from social media. Armenians want themselves to be seen 

as the victims and by publicising their war crimes we remove their self-

proclaimed status as victims. The murder of 4,000 Azerbaijanis is nearly as 

high as the murder of 6,000 Bosnian Muslims by the Serbs at Srebrenica. 

Rolling Stone magazine asked me to remove the scanned pages of the article 

and wait until there is a web link to it which can then be posted. This is rather 

strange as anybody can buy the August–September 2022 issue of Rolling 

Stone magazine, scan my article and post it anywhere on social media. The 

article is published and so it is too late for Armenians to demand it be 

withdrawn. 

 

Concurrently, there are a number of media outlets and so-called journalists who 

regularly disseminate brazenly anti-Azerbaijani posts. For example, Open 

Caucasus Media, via its website oc.media.org, persistently ignores any Azerbaijani 

perspectives about the country’s conflict with Armenia despite the fact that its 

website states, “We stand for equality for all and give voice to all the diverse people 

of the Caucasus.” Several attempts by our experts to get their articles published on 

this website by the same process and in the same format as those used by Armenian 

experts have regularly been ignored. Opendemocracy.net is another such outlet 

which presents itself as an independent media platform based in London. The 

reporting of this platform from the South Caucasus is almost entirely under the 

control Armenians (see below) who propagate extremely biased information about 

the conflict.   

 



 

 

 

Another infamous figure who consistently targets Azerbaijan is a political scientist 

from Latvia, Eldar Mamedov. Until recently, he worked as a political advisor for 

the Social Democrat group in the European Parliament. Over an extended period, 

Mamedov has authored a sequence of articles and publications that intend to 

undermine Azerbaijan’s reputation in the Western sphere and hinder its progression 

towards closer ties with Brussels and Washington. His works are disseminated 

across several platforms, including social media, foreign resources, and specialized 

expert blogs that are primarily accessed by academic and political science 

communities. He is often given space in Responsible Statecraft, the online magazine 

of the Quincy Institute, where Mamedov propagates mostly pro-Iranian, sometimes 

pro-Russian, and consistently anti-Azerbaijani views. Mamedov’s profile page on 

Responsible Statecraft clearly shows his underlying intention to promote the 

interests of the Iranian government while casting Azerbaijan in a negatively light. In 

December 2022, in the course of the Qatargate scandal at the European Parliament, 

the center-left Socialists & Democrats group in the European Parliament suspended 

Mamedov and referred him to the Belgian authorities as part of an internal 

investigation into alleged foreign interference in Brussels. Politico.eu, reporting 

about Mamedov’s suspension, noted that “His writing is largely targeted against 

Azerbaijan. He has also sought to defend himself against accusations he is friendly 

toward Iran, and notably toward a U.S.-based lobby that is often seen as soft on the 

regime and in favor of reducing sanctions on Tehran.” Quite shockingly, the 



European Parliament had always ignored the information provided by the 

Azerbaijani side revealing the real intentions and suspicious links of Mamedov.  

 

 

A screenshot from Eldar Mamedov’s profile page on the website of Responsible 

Statecraft 

 

In recent years, some groups based in Sweden have started to target Azerbaijan. 

More precisely, a public relations campaign against Azerbaijan is conducted by the 

Stockholm-based Blanskpot organization. This particular entity has established 

itself as a leading proponent of disseminating negative information and mounting 

information-based offensives against Azerbaijan. An analysis of this campaign by 

Azerbaijani journalists states: “We will not go far for examples and proof and invite 

the readers to enter the name of the publication in the Google search engine – 



Blankspot.se. Out of 391 thousand results, Azerbaijan is in third place. The readers 

who know the algorithm of search engines will understand what is going on. Let’s 

explain: the most important pages of the site come out at the beginning of the search, 

and in the case of Blankspot.se we see that this site has dedicated more than a dozen 

materials to our country.” Rasmus Canbäck, a leading voice of this outlet, devotes 

most of his works to spreading disinformation and propaganda about Azerbaijan. 

Not only does he demonstrate a strikingly pro-Armenian stance in his works and 

social media posts, but he also seeks to project a negative image of Azerbaijan and 

employs various instruments to undermine contacts between Azerbaijanis and 

European politicians.  

 

Anti-Azerbaijani propaganda can often be observed in the German media. There 

have been tens of articles and news reports published by German media outlets that 

propagate the Armenian perspective in the context of the Armenia–Azerbaijan 

conflict while totally disregarding the Azerbaijani version of the narratives they 

disseminate. One prominent case has been observed recently with Der Spiegel, a 

popular German magazine. An interview published on January 18, 2023, with 

Laurence Broers, an international expert on the South Caucasus, discussed the 

prospects for an Armenia–Azerbaijan peace treaty in the coming year.22 The 

interviewer puts this question: 

 

- Earlier Armenian governments saw the territory of Nagorno-Karabakh as 

part of their nation. Azerbaijan has developed a similar narrative, even 

claiming that the Republic of Armenia is in fact located on Azerbaijani land. 

 

In his answer, Broers discusses the Azerbaijani narratives that “the Republic of 

Armenia is located on ancient Azerbaijani land”; he even draws parallels with the 

Russian narrative concerning Ukraine: “We can see parallels between the Russian 

discourse about Ukraine as an artificial, fake nation, and the Azerbaijani discourse 

about Armenia, likewise claiming it has a fake history.” 

 

Recently, an Azerbaijani expert, Rusif Huseynov, interviewing Broers, asked the 

following question:23 

 

Don’t you think we could find more parallels between the Russian or Putin’s 

discourse about Ukraine and Armenian discourse about Azerbaijan. I mean… 

Russia claims that Ukraine is an artificial state set up by the Bolsheviks, so the 

Armenian narratives are exactly so towards Azerbaijan. The Russian 

nationalists refer to Khrushchev’s transfer of Crimea to Ukraine for their 

irredentist agenda and Armenians make similar claims about Karabakh being 

 
22 Boy, Ann-Dorit, “Blockade in the Southern Caucasus: ‘There Is Every Reason to Expect More Violence This Year’”, Der 

Spiegel, January 18, 2023, available at https://www.spiegel.de/international/world/blockade-in-the-southern-caucasus-there-is-

every-reason-to-expect-more-violence-this-year-a-639a972e-cc4e-477d-99f2-766beb2fcbea (accessed: March 11, 2023).  
23 Topchubashov Center, “Road not taken: Likelihood of clashes between Armenia and Azerbaijan. TOPTALK with Laurence 

Broers”, [video], YouTube, February 7, 2023, https://www.youtube.com/watch?v=96GPEr7ZIME  

https://www.spiegel.de/international/world/blockade-in-the-southern-caucasus-there-is-every-reason-to-expect-more-violence-this-year-a-639a972e-cc4e-477d-99f2-766beb2fcbea
https://www.spiegel.de/international/world/blockade-in-the-southern-caucasus-there-is-every-reason-to-expect-more-violence-this-year-a-639a972e-cc4e-477d-99f2-766beb2fcbea


transferred to Azerbaijan by Stalin. Don't you find more parallels in this 

regard? 

  

In his reply to this question, Broers says that he had actually mentioned this in his 

original interview, but the editors cut it out. He does not, however, clarify whether 

he has raised this issue with the editors of Der Spiegel or not. Here is Broers’ reply 

to Huseynov’s question: 

 

Well, the original interview was actually quite a bit longer than the version that 

was published. In the original interview Ann-Dorit asked me a number of 

questions about Armenian irredentism and I discussed in my answers this 

notion of augmented Armenia which I’ve written about in in my book and I also 

discussed the discourse of liberated territories that was in circulation in 

Armenia with regard to the seven regions around Nagorno-Karabakh and how 

these regions were ethnically cleansed of their Azerbaijani populations. So, you 

know, the senior editors at Der Spiegel cut back the interview and I think they 

focused on those elements that are or which they saw as being most newsworthy 

which relate to the current situation so you know this is always a situation that 

that can arise; you give an interview and certain parts of it are foregrounded. 

 

It is apparent that, for Der Spiegel, the topic of Armenian irredentism against 

Azerbaijan is not considered newsworthy, whereas the topic of “Azerbaijani 

irredentism” is deemed newsworthy and receives significant attention. It is unclear 

whether Broers brought up this matter with the editors or simply disregarded it. It is 

also unclear whether Broers had indeed also discussed the Armenian territorial 

claims against Azerbaijan. However, what is evident is that Azerbaijani viewpoints 

have been consistently dismissed and Azerbaijani voices marginalized, and this is 

not the first instance of such treatment. 

 

Conclusion 

In conclusion, the biased and one-sided approach towards Azerbaijan in general and 

the Armenia–Azerbaijan conflict in particular has been observed in the publications, 

activities, and statements of various media outlets, institutions, and journalists. The 

exclusion of the Azerbaijani perspective has raised questions about the impartiality 

and integrity of these media outlets and the respective journalists and experts. This 

one-sided approach, combined with indifference towards the rights and struggles of 

Azerbaijani internally displaced persons, has created extensive misperceptions about 

the conflict and has had invariably negative consequences for the efforts to resolve 

regional disputes peacefully. It is, therefore, crucial for all media platforms and 

individuals covering the region and the Armenia–Azerbaijan peace process to be 

neutral facilitators promoting peace, reconciliation, and respect for international 

legal norms.  

 

 

Center of Analysis of International Relations (AIR Center) 


